تاریخ انتشار: ۱۳:۳۳ - ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
پیمان فلسفی، نماینده تهران در گفت‌وگو با رویداد۲۴ مطرح کرد؛

گاهی آیین‌نامه داخلی مجلس، فرآیند کار‌ها را کُند می‌کند | مجلس دوازدهم باید مجلس دانش‌بنیان شود

مجلس دوازدهم باید مجلس دانش‌بنیان شود. علتی که گاهی قوانینی تصویب می‌شود و ضمانت اجرایی ندارد، ممکن به این موضوع برگردد که این قوانین، جامعیت و مانعیت آن در ابعاد مختلف دیده نشده باشد.

ودربایستی مجلس با دولت باعث شد خروجی نداشته باشیم | پیمان فلسفی

رویداد۲۴ | محمد آیتی: بسیاری از مردم و کارشناسان بر این باورند که خروجی کار مجلس یازدهم با آن شعار‌هایی که آن نمایندگان در اواخر سال ۹۸ و اوایل سال ۹۹ سر دادند، فرسنگ‌ها فاصله داشت. در مجلس دوازدهم مثل مجلس یازدهم، فراکسیون انقلاب اسلامی در اکثریت است و پرسش این است که این فراکسیون قرار است کدام رویه‌ها را تغییر دهد تا شاهد ناکامی‌های گذشته نباشیم؟

در همین رابطه، رویداد۲۴ با پیمان فلسفی، نماینده تهران گفت‌وگو کرده است که در ادامه می‌توانید مهم‌ترین بخش‌های این مصاحبه را بخوانید.

* برخی می‌پرسند چرا بسیاری از نمایندگان مجلس یازدهم که با شعار سر و سامان دادن اوضاع مسکن، خودرو و... وارد بهارستان شدند، پس از چهار سال و البته سه از عمر دولت سیزدهم و علیرغم همسویی با هم، نتوانستند شرایط را به نفع مردم و کشور تغییر دهند. این پرسش مهمی است که باید هرچه زودتر به افکار عمومی پاسخ داده شود.

* مجلس دوازدهم و در راس آن هیات رییسه، باید بابرنامه ظاهر شوند تا در نهایت مشکل کشور حل شود. به باور من، در مجلس یازدهم تلاش‌هایی صورت گرفت و دستاورد‌هایی هم به بار آمد، ولی سوال به حق مردم این است که چرا خیلی از مشکلات پابرجاست؟ من فکر می‌کنم بخشی از این چالش‌ها به ایرادات آیین‌نامه‌ای مجلس برمی‌گردد که اصلاح جدی را می‌طلبد. یعنی گاهی آیین‌نامه داخلی مجلس، فرآیند کار‌ها را کُند می‌کند. از طرفی، فرآیند‌های متعددی در هیات رییسه تعریف شده که نقش به سزایی در عدم‌سرعت کار‌ها گذاشته است.

* مجلس دوازدهم باید مجلس دانش‌بنیان شود. علتی که گاهی قوانینی تصویب می‌شود و ضمانت اجرایی ندارد، ممکن به این موضوع برگردد که این قوانین، جامعیت و مانعیت آن در ابعاد مختلف دیده نشده باشد. قانون باید به گونه‌ای تصویب و در ادامه بر آن نظارت شود که مجری نگوید نتوانستم یا مثلاً نخواهد به آن عمل کند.

* اگر در مجلس یازدهم شاهد تصویب قوانینی بودیم که مجریان به هر دلیلی به آن عمل نکردند، هرچند در کل عمل دولت زیر سوال است، ولی باید برگشت و دید نواقص آن قانون چه بوده که جامعیت و مانعیت را به وجود نیاورده است.

* رودربایسی‌های موجود بین مجلس با دولت هم، یکی از دلایلی است که در حوزه نظارت، باعث عدم‌خروجی کار‌ها شده است. اگر مجلس، سفت نگیرد و برخورد‌های نظارتی‌مان، قاطعیت و استحکام لازم را نداشته باشد، مطمئناً مجری قانون هم حساب کافی را برای حُسن انجام کار نخواهد برد.


بیشتر بخوانید: وقتی هیچ‌کس اشتباه در شمارش آرای مجلس را گردن نمی‌گیرد!


* ما در مجلس دوازدهم می‌خواهیم نگاه و عملکردمان ویژه باشد تا تجربه‌های ناموفق قبل را شاهد نباشیم. از این‌رو، یکی از کار‌های موثر، اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس است که ان‌شاا... کمیسیون مربوطه این کار را خواهد کرد. وقتی من می‌گویم مجلس دوازدهم باید مجلس دانش‌بنیان شود، یعنی باید بیش از پیش از ظرفیت مرکز پژوهش‌های مجلس و سایر دستگاه‌های و نهاد‌های تحقیقاتی، علمی و پژوهشی کشور در قانون‌گذاری و نظارت استفاده شود. حقیقتاً این رویکرد تاکنون درست و حسابی اتفاق نیفتاده است. باید کمیسیون‌های تخصصی مجلس دائم از این پتانسیل‌ها بهره ببرند، کاری که شاهد آن نبودیم.

* در مجلس یازدهم، گویا کار فراکسیون اکثریت بیشتر برای تصمیم‌گیری در انتخابات‌ها بود و سیاست‌زدگی تا حدی مانع رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم شد. رهبر معظم انقلاب هم در پیام خود به مجلس دوازدهم اعلام کردند که از مسابقات رسانه‌ای بی‌فایده و مجادلات سیاسی و مرزبندی‌های کاذب سیاسی پرهیز کنید. حال، وقتی مسائل سیاسی اصل و متن کار شود، اصل مطلب و مطالبه مردم فراموش می‌شود. پس باید ریل‌گذاری‌ها تغییر کند تا مجلس دوازدهم در مسیر درست خود حرکت کند.

* در ادامه باید به ثبت‌نام آقای قالیباف در انتخابات هم بپردازم. به هر حال آقای قالیباف هم برای انتخابات ریاست جمهوری وارد عرصه شدند و من هیچ چیزی از ایشان نشنیده بودم که بگویند من اگر رییس مجلس شوم در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام نمی‌کنم. باید همه بدانند که هیچ بن‌بستی به موجب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در کشور ما ایجاد نمی‌شود و تمام این موضوعات در قانون اساسی پیش‌بینی شده، پس ثبت‌نام آقای قالیباف در انتخابات ریاست‌جمهوری، موضوع نگران‌کننده‌ای نیست که بگوییم کار مجلس دوازدهم در همین ابتدای امر لطمه می‌بیند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما